Kipper – montaż i działanie

      Możliwość komentowania Kipper – montaż i działanie została wyłączona

Ładunek sypki taki jak żwir, gruz, piach i inne nie są mocowane na paletach, w pakach, tylko transportowane wysypane luzem. Stosuje się do tego celu skrzynie wywrotkowe z otwieranymi ściankami, bo ta metoda daje o wiele bardziej szybki i wygodniejszy rozładunek kilku ton, niż przy pomocy łopaty ;). Wywrotka jest dość wyjątkowym pojazdem ponieważ konstrukcja musi pozwalać na podnoszenie kompletnej skrzyni ładunkowej względem zasadniczej ramy z kołami. Wskutek tego kipper winien mieć drugą ramę pomocniczą, przyłączoną prosto do przechylanej skrzyni. Siłownik przechyla skrzynię pozostając zainstalowany właśnie pomiędzy owymi ramami, a nie wprost do podłogi ładunkowej. Wywrotki mają hydrauliczny układ do opuszczania paki sterowany pneumatycznie. System zasilany jest pompą hydrauliczną napędzaną w wielu przypadkach ze skrzyni biegów za pomocą przystawki odbioru mocy PTO. Instalacja elektryczna wywrotki ograniczona jest do sygnalizacji świetlnej i opcjonalnie akustycznej załączenia przystawki odbioru mocy i zmiany położenia skrzyni. Przeważnie producent podwozia instaluje dodatkową lampkę kontrolną na konsoli sterującej. Paka ładunkowa wywrotki ma ścianki, które uchylają się albo na osi niskiej, albo na osi wysokiej. Przy wyładunku skrzynia się odchyla, a burta pod wpływem grawitacji, będąc umieszczona na osi wysokiej otwiera się po zwolnieniu dolnej blokady. Tym samym wymusza to zastosowanie mocniejszych zawiasów górnych, by dały sobie radę z przeniesieniem zwiększonego obciążenia – kompletną burtę muszą dźwignąć tylko dwa zawiasy, a na dolnej osi można dać więcej mniejszych.