W samochodach ciężarowych układem, który wspomaga unoszenie tylnych drzwi są sprężyny gazowe typu pchającego. Po określonym czasie używania przyrząd ten ulega niszczeniu i należy go zamienić na kolejny. Głównym parametrem charakteryzującym sprężynę gazową jest siła niezbędna do jej zamknięcia określona w Newtonach. Dodatkowo opisuje się skok, czyli różnicę wymiarów między sprężyną ściśniętą a rozłożoną oraz przekrojem. Jeśli na mechanizmie podane są wszelkie parametry, dopasowanie nowego elementu nie sprawia kłopotu. Natomiast jeżeli producent nie podaje żadnych parametrów należy indywidualnie dokonać stosownych przeliczeń. W internecie dostępny jest arkusz kalkulacyjny do doboru siłownika. Wystarczy poznać ciężar klapy oraz jej wymiary, liczbę siłowników, oddalenie pomiędzy punktem zaczepienia do klapy a osią obrotu oraz siłę dodatkową niezbędną do zamykania lub otwierania klapy. Można również skorzystać z oferowanych usług projektowych uwzględniających prawidłowy montaż siłownika gazowego. Usługi te są płatne, jednakże przy kupnie siłowników w sklepie podlegają cząstkowej kompensacie. Do nietypowych rozwiązań projektowych usługi doboru mechanizmów są w 100% płatne. Co do instalacji punkty zamocowania sprężyny gazowej powinny znajdować się w jednej linii. Elementy końcowe przymocowuje się do właściwych wsporników, które zapewniają odpowiednie luzy tak aby element tłoczący nie uległ naprężeniom poprzecznym. W trakcie montowania należy pamiętać o jej pozycji tłoczyskiem do dołu aby podczas pracy podlegała amortyzacji. Środek mechanizmu uzupełniony jest sprężonym azotem oraz olejowym wypełnieniem. Nie wolno jej więc rozkręcać. Jest to niebezpieczne i spowoduje trwałe zniszczenie.
Sprężyny gazowe
Możliwość komentowania Sprężyny gazowe została wyłączona